> nieuws

Nieuws

 
24 maart 2020

Behoefte aan een luisterend oor stijgt

Het aantal mensen dat een luisterend oor zoekt bij de Luisterlijn stijgt. Veel mensen voelen zich alleen of zijn eenzaam en kunnen niet met hun verhaal terecht in de eigen omgeving. 
In begin jaren vijftig van de vorige eeuw wilde Dominee Thomas in Berlijn het hoge suïcidepercentage naar beneden brengen en geïnspireerd door collega’s uit New York en Londen richtte hij een telefonische hulpdienst op. De Nederlands Hervormde predikant Henk Teutscher las een artikel over het werk van deze dominee en was hiervan diep onder de indruk.
Hij verzamelde een groep mensen om hem heen en op 5 december 1958 werd op een persconferentie de bedoelingen van deze Telefonische Hulpdienst uiteen gezet. De kranten waren nog maar nauwelijks in de bussen gegleden of de telefoon begon te ratelen. Aarzelend begonnen de bellers te praten over verdriet, eenzaamheid, menselijk falen, psychische nood en financiële zorgen. Na een jaar waren er al 13.000 gesprekken gevoerd. De naam Telefonische Hulpdienst is gedurende deze 61 jaar dan wel veranderd naar Sensoor en naar de Luisterlijn, maar het werk is hetzelfde gebleven. 
Inmiddels zetten zo’n 1.500 vrijwilligers zich in om mensen te helpen zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden door naar hun verhaal te luisteren. Zij werken thuis of vanuit een van de 28 locaties. Zij voeren zo ‘n 300.000 anonieme gesprekken per jaar, via telefoon, chat en e-mail.

 


Corona
Nog steeds is aandacht onmisbaar in de samenleving. Veel mensen voelen zich alleen of zijn eenzaam. Zeker nu in deze onzekere tijd met het coronavirus. Door de maatregelen tegen verspreiding van het virus zitten mensen en vooral ouderen nu geïsoleerd thuis. Kerkdiensten gaan niet door, visite kan niet komen, activiteiten in buurt- en verzorgingshuizen worden massaal afgelast. Daarom zijn omroep Max en de Luisterlijn een campagne gestart om speciaal aandacht te vragen voor ouderen die nu geïsoleerd raken. Met deze campagne laten we hen zien dat we er voor ze zijn. We bieden een luisterend oor voor een ieder die zijn zorgen of angsten met ons wil delen, of gewoon voor een praatje. Onze vrijwilligers zijn er voor het contact van mens tot mens.
Echt iets betekenen
Gerben is een van de vrijwilligers: “Ik heb voor dit vrijwilligerswerk gekozen omdat ik in  een vertrouwelijk gesprek iemand kan helpen. Door echte aandacht te geven en de juiste vragen te stellen, kan ik mensen op hun gemak stellen. Dan komen ze de dag net even wat beter door. Daarnaast is het fijn iets voor een ander te kunnen betekenen. Door alleen al te luisteren, kun je het verschil maken!” De Luisterlijn is altijd op zoek naar meer vrijwilligers. Geïnteresseerden in het vrijwilligerswerk kunnen zich aanmelden via https://www.deluisterlijn.nl/ik-wil-helpen/als-vrijwilliger.html .

 


Behoefte aan een luisterend oor?
Iedereen die ergens mee zit en daarover wil praten kan terecht bij de Luisterlijn. De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar. Je kunt 24 uur per dag, 7 dagen in de week bellen naar 0900-0767 (lokaal tarief). Ook kun je chatten of mailen via https://www.deluisterlijn.nl/ik-zoek-hulp-home.html 


Terug
 
Meer informatie Facebook   ANBI-register Doopsgezinde Gemeente Zaanstreek
contact maandblad privacy
routebeschrijving nieuwsbrief disclaimer
veelgestelde vragen inloggen colofon
2020 Doopsgezind.nl